1994 yılında küçük bir fabrika ile kurulan Panayır Tekstil, çok kısa bir sürede büyüyerek ev tekstili dokuma kumaş üretim sektöründe liderlerden biri haline gelmiştir. Panayır Tekstil, dokuma teknolojileri ve ürün çeşitliliği ile birçok markanın üretim tercihi olmuş; her zaman Ar-Ge çalışmalarına verdiği önemle yenilikçi üretim tarzını korumuştur. Firmanın genel müdürü Muharrem Panayır ile özel bir röportaj gerçekleştirerek başarı hikayelerinin sırlarını sorduk.
Kendinizi ve firmanızı kısaca tanıtır mısınız?
İstanbul’da doğdum ama Denizli’liyim.İlkokul 2.sınıftan itibaren yaşamaya başladığım Denizli’de ilkokul,ortaokul ve liseyi bitirdim.Üniversiteyi Bursa’da Uludağ Üniversitesi mühendislik fakültesinde tekstil mühendisliği bölümünde okudum.Tekstile olan ilgim ve merakım ortaokul/lise yıllarında yaz aylarında babamın işyerine gidip çalışmamla başladı.Mesleki eğitim seçimimde bu ilginin payı çok büyüktür.Üniversiteyi bitirir bitirmez aile şirketimizde çalışmaya başladım.1994 yılında kurulmuş olan şirketimiz ev tekstiline yönelik kumaşlar üreterek sektöre giriş yapmıştır.İlk yıllarında kumaşlarını fason makinelerde üreten firmamız sonraki yıllarında kendi makinelerini satın alarak sanayiciliğe adım atmıştır.Yıllar içerisinde makinelerini sürekli yenileyen ve arttıran firmamız,gelinen noktada yıllık 10 milyon metre kumaşı son teknoloji air-jet ve rapier dokuma makinelerinde üreten bir kapasiteye ulaşmıştır.Tüm doğal ve doğal/sentetik karışımlı ev/otel tekstili kumaşlarını üreten firmamız, outdoor mobilya ve tekstilleri üreten firmalara da farklı ihtiyaçlardaki kumaşları hazırlamaktadır.
Ürün portföyünüzde neler var ve bu ürünlerde öne çıkan faktörler nelerdir? Ürün geliştirme ve AR-GE konusunda ne tür çalışmalarınız var?
Firmamız müşterilerinin ihtiyaçlarına uygun kumaşlarla birlikte,kendi markaları için dikilmiş ve paketlenmiş ev/otel tekstili ürünleri de hazırlayabilmektedir.Bunların dışında 12 yıl önce başlayıp sonrasında üretimlerine bir süre ara verdiğimiz “Luoca Patisca” markamız altında ev tekstili ürünleri koleksiyonuna tekrar başlamış bulunmaktayız. Kendi markamız altında ürünler hazırlamaya başladığımız bu süreçte ar-ge çalışmaları da doğal olarak hız kazanmış durumdadır. Farklı iplik ve dokuma türleri geliştirerek devam eden bu süreçte önümüzdeki dönemde lisanslı kimyasal prosesler ve ekstra katma değer sağlayan dikiş ve aplike teknikleri de geliştirilerek ürünlerimizde sıkça kullanılmaya başlanacaktır. Moda renk ve trendleri takip eden tasarımcılarımız ar-ge konusunda da oldukça fazla mesai harcamakta olup önümüzdeki dönemde bunların sonuçlarını markamız altındaki ürünlerde hep birlikte göreceğiz.
Sizi rakiplerinizden üstün kılan özellikler nelerdir?
Firmamızı farklı kılan en önemli unsurlar;işini çok seven ve hayallerini eylemlerle ortaya koyma hedefindeki heyecanlı tasarım ekibimiz,yatırımlarını temel değil farklılaşabileceği alanlara yönelik üretimler yapabilen makinelere yapan genç yöneticilerimiz,”güvenilirlik” misyonuna sıkı sıkıya bağlı işletme ekibimiz,sürdürülebilir yarınlarımıza ve dijitalleşmiş dünyaya odaklanmış vizyonumuzdur.
Kısa, orta ve uzun vadede planladığınız yatırımlar var mı?
Firmamız 2024 yılı için dokuma üretim kapasitesini arttırmaya yönelik bir yatırım yapmayacak olup bir sonraki yıl ise yenilenmesi gereken makinelerini yenileyecek ve mevcut kapasitesini % 15 daha arttıracak olan ilave makine yatırımlarını da tamamlayacaktır. Firmamız 2023 yılında başladığı ama dağıtım şirketinin teknik altyapısının yetersizliğinden dolayı gerçekleştiremediği yenilenebilir elektrik enerjisi yatırımını da öncelikli kısa vade hedeflerinde hızlıca yapacak ve kullandığımız elektrik enerjisinin tamamını üretecek duruma gelecektir. Bunun dışında firmamız e-ticaret alanında büyüme hedefinde olup gerek ulusal gerekse de global pazarda hak ettiği yeri almak için ciddi çaba sarf edecek, bu alanda eksik gördüğümüz istihdam ve teknoloji alt yapısını da hızlıca tamamlayacaktır. Katma değerli ihracatı, odaklanılacak hedeflerine koyan firmamızın en önemli planlarından biri de ar-ge bütçelerini arttırarak bu hedefine daha hızlı ulaşmasını sağlamak olacaktır.
İhracatınız hakkında detaylar verebilir misiniz? Mevcut ve hedef pazarlarınız, yurt dışı tanıtım, fuara katılım v.s. stratejileriniz hakkında neler söylemek istersiniz?
Artan küresel enflasyon ve sıkılaşan para politikaları sebebi ile daralan dünya ticaret hacmi,firmamızın ihracatlarında da ciddi düşüşlere sebep olmuştur.Ülkemiz sanayicilerinin üstüne uzak doğudaki rakiplerimizin üzerinde binen işçilik ve enerji maliyetleri sübvanse edilemediği için pazar ve müşteri kayıplarımız artmıştır.Kayıplarımızı telafi edebileceğimiz en önemli noktanın yenilikçi koleksiyon sahibi olmanın bilinciyle,Heimtextil başta olmak üzere uluslararası fuarlarda ürünlerimizi sergileyerek,sosyal medya reklamları ile de destekleyerek hedef kitlemize ulaşma konusunda çok daha agresif olacağız.Daha önce deneyimlemediğimiz daha küçük ölçekli lokal fuarlara katılımlar da kısa vade stratejilerimiz arasında yer alacak olup, dünyayı adeta küçülten B2B/B2C lojistik hizmetleri veren firmalar ile çok daha aktif iş birlikleri yapacağız. Potansiyel nüfuslarının üzerine milli gelirlerini de arttıracağını düşündüğümüz ve ürün portföyümüze ilgilerinin oldukça yüksek olacağını tahmin ettiğimiz Afrika ülkeleri ve Brezilya hedef pazar stratejilerimizden olacaktır.
Özellikle vurgulamak istediğiniz konu ya da konular var mı?
Türkiye’nin en köklü dergisi aracılığı ile tüm dünyaya seslenmek istediğim bazı konular var. Bu konular dünümüzü, bugünümüzü ve yarınlarımızı düşünerek değinmek istediğim konulardır.
-Tarihimizi iyi bilelim ve gençlerimizi bu tarihi misyon edinecek şekilde hazırlayalım
-Gençlerimizi okutmuş olmak için okutmayalım.Hayalleri olanların mutlaka peşinden gitmelerine müsaade edelim ve istisnasız tüm mesleklerin itibarlarını iade ederek bir meslek sahibi olmalarına özellikle gayret edelim
-Doğayı önceki nesilden nasıl devraldıysak sonraki neslimize de o şekilde devredelim. Sürdürülebilirliğin, devreden bir doğa ile canlı ekosisteminden ve değişmeyen iklimden geçtiğini asla unutmayalım
-Kaynaklarımızı rasyonel kullanalım. Doğaya zarar veren fosil enerij kaynakları yerine doğayı koruyan sürdürülebilir enerji kaynaklarına yönelelim. Tasarrufu, yaşamımızın hem özel hayat hem de iş hayatı tarafında en yukarılarda temel felsefe haline getirelim
-Güzel ahlaklı insan olmaya ve yetiştirmeye çalışalım.Yaradılanı sevelim. Birbirimizle olan ilişkilerimizin temelini,güzel ahlak, dürüstlük, saygı ve adalet oluştursun. Adaletin, güzel ahlakın, saygı ve sevginin, çalışkanlığın iplerini hiçbir zaman bırakmayalım.
-Aile kavramının önemini unutmayalım. Birbirine sıkı sıkıya bağlı ailelerin oluşturduğu bir ulusu yıkabilecek hiç bir gücün olmadığını bilelim